Apple のデザインの原則が失われているとの指摘。2015 年なので結構前だね。
- discoverability
- feedback & feedforward
- recovery
- consistency
- encouraging growth
( source: https://9to5mac.com/2015/11/16/apple-ui-design-principles/ )
で Apple の公式のページに載っているデザイン原則。
- Aesthetic Integrity
- Consistency
- Direct Manipulation
- Feedback
- Metaphors
- User Control
( source: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/ios/overview/themes/ )
一方、この公式の原則も 2017 年頃は次のようだったらしい
- Metaphors from the real world
- Direct manipulation
- See-and-point (instead of remember-and-type)
- Consistency
- WYSIWYG (what you see is what you get)
- User control
- Feedback and dialog
- Forgiveness
- Perceived stability
- Aesthetic integrity
(source: https://modelessdesign.com/backdrop/204)
ちなみに、スティーブ・ジョブズが影響を受けたデザイナー、Dieter Rams の原則。
- innovative
- useful
- aesthetic
- understandable
- unobtrusive
- honest
- long lasting
- thorough down to the last detail
- environmentally friendly
- as little as possible
(source: https://hackernoon.com/dieter-rams-10-principles-of-good-design-e7790cc983e9)
デザインと言っても、プロダクトデザインであったり、UI デザインであったり、グラフィックデザイン等様々。
ちなみに一般的なグラフィックデザインの原則。
- Emphasis
- Balance and alignment
- Contrast
- Repetition
- Proportion
- Movement
- White space
( source: https://en.99designs.jp/blog/tips/principles-of-design/ )
- Balance
- Proportion
- Rhythm
- Emphasis
- Unity
( source: http://char.txa.cornell.edu/language/PRINCIPL/principl.htm)