MemoPrinciple

Michael Uno

Apple のデザインの原則が失われているとの指摘。2015 年なので結構前だね。

  • discoverability
  • feedback & feedforward
  • recovery
  • consistency
  • encouraging growth

( source: https://9to5mac.com/2015/11/16/apple-ui-design-principles/ )

で Apple の公式のページに載っているデザイン原則。

  • Aesthetic Integrity
  • Consistency
  • Direct Manipulation
  • Feedback
  • Metaphors
  • User Control

( source: https://developer.apple.com/design/human-interface-guidelines/ios/overview/themes/ )

一方、この公式の原則も 2017 年頃は次のようだったらしい

  • Metaphors from the real world
  • Direct manipulation
  • See-and-point (instead of remember-and-type)
  • Consistency
  • WYSIWYG (what you see is what you get)
  • User control
  • Feedback and dialog
  • Forgiveness
  • Perceived stability
  • Aesthetic integrity

(source: https://modelessdesign.com/backdrop/204)

ちなみに、スティーブ・ジョブズが影響を受けたデザイナー、Dieter Rams の原則。

  • innovative
  • useful
  • aesthetic
  • understandable
  • unobtrusive
  • honest
  • long lasting
  • thorough down to the last detail
  • environmentally friendly
  • as little as possible

(source: https://hackernoon.com/dieter-rams-10-principles-of-good-design-e7790cc983e9)

デザインと言っても、プロダクトデザインであったり、UI デザインであったり、グラフィックデザイン等様々。

ちなみに一般的なグラフィックデザインの原則。

  • Emphasis
  • Balance and alignment
  • Contrast
  • Repetition
  • Proportion
  • Movement
  • White space

( source: https://en.99designs.jp/blog/tips/principles-of-design/ )

  • Balance
  • Proportion
  • Rhythm
  • Emphasis
  • Unity

( source: http://char.txa.cornell.edu/language/PRINCIPL/principl.htm)

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